Jak na elektrokolo?
Co je elektrokolo, e-bike?
Jedná se o tradiční kolo, u něhož jezdec navíc využívá asistenci elektrického proudu na základě lidské síly vyvíjené jezdcem. Jezdí se na něm stejně jako na běžném kole s tím rozdílem, že systém dodává trochu výkonu navíc. Budete mít pocit, jako byste měli neustále vítr v zádech nebo jste jeli z kopce. V evropských zemích je pomoc systému právně omezena na jmenovitý výkon 250 W a maximální rychlost 25 km/h. Sice je možné jet rychleji, ale jezdci již nebude poskytována žádná pomoc. Elektrokolo se také označuje jako EPAC, LEV (Light-Electric-Vehicle), hybridní kolo, eBike nebo elektrické kolo se systémem PAS (Pedal-Assisted-System).
Pro koho je elektrokolo určeno?
Kolo je určeno pro všechny milovníky cyklistiky, kteří chtějí žít aktivně. Elektrokolo vám pomůže dostat se do formy například po úraze, nebo pokud cítíte nedostatek sil při zdolávání náročných terénů. Elektrokolo vás podrží ve vyčerpávajících chvílích, ale zároveň vám dopřeje možnosti "dát si do děla".
Elektrokolo je skvělý prostředek pro pohyb ve městě, dostanete se na něm pohodlně do práce, na nákupy a to vše aniž by jste se zapotili námahou.
Jak jezdit na elektrokole?
Prvním krokem při jízdě na elektrokole je aktivace systému a nastavení stupně pomoci (3-7 stupňů). Vždy první možností je jízda "bez motoru" nejen z kopce a na rovince, ale i do kopce pojedete s využitím vlastních sil.
Další stupně vám již dávkují pomoc od nejlehčí úrovně (asistence na rovině), až po plný výkon motoru pro zdolávání velkých kopců. Na využití jednotlivých stupňů je závislá doba dojezdu na jedno nabití baterie. Po nastavení systému můžete na kolo nasednout a začít šlapat jako na běžných kolech, motor se automaticky sepne po prvních sešlápnutí pedálů a vy si můžete v klidu vychutnat požitek z jízdy.
Údržba elektrokola?
Údržba elektrokola není náročná, stačí dodržovat pár pravidel pro pro správnou manipulaci s baterií a nepodceňovat pravidelný servis kola.
Životnost baterie?
Životnost baterií v elektrokolech se udává v počtu nabíjecích cyklů, které je baterie schopna absolvovat, než dojde k podstatnému vyčerpání použitelné kapacity baterie.
Běžně platí, že lithiová baterie je schopná vydržet 800-1000 cyklů. Maximální počet cyklů je obvykle definován poklesem využitelné kapacity článku pod hranici 60% a tím je také dána životnost článku. Neznamená to, že by pak byl článek nepoužitelný, ale má pouze nižší kapacitu, která nadále klesá.